Läs nedan om projektledaren Jenifers tankar och reflektioner från uppföljningsresan till Lyantonde, Uganda för att träffa vår partnerorganisation OCE. Jenifer Yousef är nyutnämnd projektledare för denna del av projektet då Annika har gått på mammaledighet. Uppföljningsresan gjordes i april 2019 för att utvärdera det första året av projektet.

Resan till Uganda började på Arlanda där jag, Jenifer, projektledare för OCE projektet tillsammans med Malin, projektledare för RACOBAO projektet reste tillsammans till flygplatsen i Entebbe för att senare ta oss till Lyantonde, där våra samarbetspartners befinner sig.

Målet med resan var alltså att utföra en uppföljning av projektet som då hade hållit på i ca 1 år. Detta ingår i projektbeskrivningen som vi får godkänt av Forum Syd – att vi minst 1 gång/år ska åka ner och besöka våra samarbetspartners och gå igenom målen, budgeten och framdriften av projekten.

Förberedelserna innan resan bestod av att gå igenom målmatrisen, gå igenom dokumenten för utförda aktiviteter, undersöka vilka indikatorer de använde sig utav. Även budgeten kontrollerades grundligt. På detta sätt upptäcker vi både framgången och eventuella svårigheter man haft med att försöka uppnå ett visst mål, likaså om budgeten avvikit vid vissa kostnader. Detta är några av de punkter som vi efter uppföljningsresan måste ha med i vår rapport som vi skickar till Forum Syd.

OCE 1

Väl framme i Lyantonde checkade vi in på hotellet tillsammans med Cecilia, vår ekonomiansvarige, Anniina, projektledare cross-border projektet och Afifa, ordförande för FUG. Första dagen stod OCE på schemat. Vi blev upplockade av Achilles som är ordförande för OCE, väl framme mötte vi Gresom, projektledare för projektet, Goretti, ekonomiansvarig och Ibrahim, projektassistent. Gresom började med att gå igenom alla utförda aktiviteter under gångna året och visade resultat på det. Frågor och diskussion var självfallet också en del utav presentationen. Lunch bjöds och sedan en pratstund med 2 st ungdomar från cross border projektet för att få reda på mer om deras roll inom projektet, tillsammans med mig, Afifa och Anniina. Eftermiddagen spenderades ute hos flera stakeholders där vi presenterade oss själva och projektet och möttes med så mycket positiv feedback och uppskattning. Dag 2 gick jag och Afifa noggrant igenom alla mål, indikatorer och diskuterade mycket om vad som var bra och vad som skulle kunna förbättras till nästkommande aktiviteter. Vi hade en väldigt bra ge- och ta anda och för mig var det så viktigt att som ny projektledare kunna träffa våra samarbetspartners face to face för att enklare kunna skapa en öppen och ödmjuk relation med varandra.

Under våra dagar i Lyantonde besökte vi även RACOBAO organisationen som Malin hade uppföljning med. Vi åkte ut på flera besök där vi mötte olika personer involverade i projekten och olika stakeholders. Vi åkte även ut på olika field visits, bland annat besökte vi en VSLA grupp (village savings and loans association, grupper som bildats där de har en gemensam kassa för att slippa ta lån från banken), vi besökte en skola där vi träffade på ungdomar som genom projektet blivit peer educators (utbildade i HIV, de ska försöka nå ut till andra ungdomar och vara som stöd), vi besökte även en Health Clinic som RACOBAO tog oss till. Där fick vi se hur det dagliga arbetet utförs och vilka svårigheter de kan möta på när det gäller HIV.

SOCE 4om avslutande del besökte jag OCE för att ta farväl och samtidigt ha en diskussion om hur dessa dagar passerat från FUG:s del och självfallet även ur OCE:s synvinkel. Vi var alla överens om att dessa dagar var otroligt givande och utvecklande för oss alla. Vi gick igenom några punkter vi ansåg skulle kunna förbättras till framtida aktiviteter och likaså redovisningen av dem. Då denna resa inföll innan påsk hade vi som en svensk gåva med oss påskgodis som jag gav i en finger flätad korg, köpt från marknaden i Lyantonde ?.